vorige maand    volgende maand

Berenkuil by Day

Woensdag 2 april 2014: Het is dag en dan is verf beter te zien dan ’s nachts. ik maak een omweggetje langs de Berenkuil. Ik wil foto’s van de werkstukken die ik laatst in het donker bekeken heb en zie ineens een ander werk van Puff. Geen geheimzinnig mannetje deze keer maar een werk vol tegenstellingen. Kleurige chaos die strak binnen de lijnen wordt gehouden. Cirkels die doorstoken worden door scherpe driehoekige wiggen. Het heeft iets weg van het abstracte werk dat kunstenaars als Kandinksky begin 20e eeuw maakten. Dit werk van Puff is wel veel rustiger. Ik weet eigenlijk niet of die overeenkomst toevallig is of echt bedoeld. Wanneer ik thuis op het beeldscherm de tekening bekijk valt het kwartje. Er staat volgens mij gewoon PUFF. Door het experimentele lettertype is dat niet onmiddellijk duidelijk. Dat is niet erg. Het ziet er fris uit. De Berenkuil is mij sowieso goed bevallen deze keer. Er zijn meer nieuwe werken te zien dan ik had verwacht en in allerlei hoeken en gaatjes zijn kleine verrassingen verstopt. Ik moet hier de komende tijd maar eens vaker komen kijken.

Computerpower of creativiteit

Zondag 13 april 2014: Tekeningen die met letters zijn gemaakt. Ik kom er een tegen en wil er meer zien. Google-afbeeldingen biedt dan uitkomst. Tik typografie in en dat originele portret van Obama dat opgebouwd is uit min of meer toepasselijke woorden blijkt een grafisch computertrucje. Ik vind het ene na het andere voorwerp dat met uit elkaar getrokken letters gevuld is. Ik wil er een paar laten zien en begin op te slaan. Het zijn er zoveel dat ik ze in categorieën splits om overzicht te houden. Portretten, gevulde voorwerpen en vlakken. Allemaal een beetje anders maar met precies dezelfde muisclicks gemaakt. Ik merk dat ik ga nadenken over over subcategorieën en stop. Met grafische programma’s is telkens meer mogelijk maar de creativiteit van de meeste gebruikers stijgt niet boven de gebruiksaanwijzing uit. Tussen alle plaatjes die ik bekijk zit welgeteld één ontwerp waar de maker over het typografische trucje nagedacht heeft in plaats van andersom. Het is een communicatie-juweeltje in opdracht van Australia Post. Tekst () en plaatje vormen een geheel en dat geheel wordt gebruikt om iets over te brengen. Topwerk.

De Aftocht door Paul van OstaijenTXT&PICS

Zondag 20 april 2014: Was het nou Pierre of Paul? Ik zoek het op. Paul van Ostaijen dus. Een dichter uit het begin van de vorige eeuw. Hij deed ruim 100 jaar geleden aan experimentele typografie. Zoals met het woord hierboven. Je kunt het lezen maar tegelijk ook zien. Dat gebeurt ook in het Zeppelin-gedicht. Zeppelin als een zeppelin maar welke vorm heeft een aftocht? Deze dus.

Whimsical wonderland van Caramelaw

Maandag 28 april 2014: Zaterdagmiddag heb ik de print opgehaald. Whimsical Wonderland van Caramelaw bleek toch te koop en nog makkelijk ook. Een paar weken terug twijfelde ik daar aan maar na een vlot mailcontact met Caramelaw weet ik dat de print te bestellen is bij ClickForArt. Op mijn vraag of er nog een exemplaar van de busposter met Whimsical Wonderland te krijgen is heeft ze niet gereageerd. Dus dat zal wel niet.

Het contact met ClickForArt verloopt wat raar. Er kan online worden besteld en afgerekend met de creditcard. Wil je via PayPal betalen, zoals ik, dan moet je een mail naar ClickforArt sturen met het verzoek of zij dat willen regelen. Ik stuur een mail en krijg een automatisch antwoord. ClickForArt laat weten dat hun mailbox vastgelopen is door alle spam. Ik kan een alternatief adres gebruiken. Nadat ik de bestelling heb geplaatst krijg ik een factuur die via PayPal betaald kan worden. In een mum van tijd geregeld. Daarna hoor ik niets. Geen betaalbevestiging (behalve die van PayPal zelf) en niks geen update van het bestelproces waar je door andere sites mee wordt doodgegooid.

Bijna twee weken later denk ik mijn geld kwijt te zijn wanneer de post een stevige koker bezorgt met daarin een print van Whimsical Wonderland. Keurig geprint op goed papier en met een certificaat van echtheid dat belooft dat dit nummer 11 van maximaal 250 prints is. De lijstenmaker heeft hem in een witte passe partout gezet achter ontspiegeld glas. Nu nog een plek zoeken om op te hangen en kijken hoe de kleintjes er op reageren.

 

 

vorige maand    volgende maand

Graffiti Berenkuil Eindhoven 2014
computeranimatie letterkunstt
advertentie australian post
whimsical_wonderland_by_caramelaw
Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders