vorige maand    volgende maand

PR 081 door Martin Ballendat

Dinsdag 4 april 2017: Ze wilden er minimaal 500 euro voor hebben. Ik denk dat hij meer waard is. Toch hebben we geen bod uitgebracht. De stoel is een juweeltje maar dit gaat teveel geld kosten. Bovendien hebben we laatst al twee mooie hippe fauteuils op de kop getikt en staat de kamer vol. De stoel, Perillo PR 081 is zijn naam, is aangeboden bij Botterweg Auctions te Amsterdam. Hij is ontworpen door Martin Ballendat. Op zijn website is te zien dat hij nog veel meer mooie rare stoelen heeft bedacht. Op de PR 081 bij Botterweg Auctions heeft niemand geboden. Blijkbaar zijn wij niet de enigen met een volle huiskamer. Hij wordt nu aangeboden in de aftersale. Dat betekent dat hij voor het minimumbedrag (500 euro) te koop is.

Voor ons nog steeds te duur. Zeker omdat we hem in Amsterdam moeten gaan ophalen. En bovenop de 500 euro komt ook nog ruim 26% opgeld. Dat is geen koopje maar natuurlijk wel een spotgoedkope Perillo loungechair. Het is even zoeken voordat je op een website komt waar prijzen van de stoel te vinden zijn. Op de site van chairgo kun je wijzer worden. De stoel is hier in diverse uitvoeringen te krijgen. De Perillo PR 081 vanaf 1.815 euro. Er zijn duurdere uitvoeringen tot bijna 4.000 euro. Dan klinkt 500 euro  excl. toch wat minder duur.

Impressionisme van Ala Khonikava

Donderdag 20 april 2017: Enkele weken geleden: Vroeg in de lente. Een mooie dag om in de natuur te zijn. Wij waren niet in de natuur maar in het Klokgebouw in Eindhoven. Bij de kunstbeurs Art Eindhoven. Op de meeste kunstbeurzen zijn kunsthandelaren en galerieën te vinden die kunstenaars vertegenwoordigen of kunst in- en verkopen. Op een beurs als Art Eindhoven zijn de kunstenaars zelf te vinden. Ze hebben allemaal een kraampje waarop ze hun eigen werk presenteren. Kunstenaars en kunstliefhebbers komen direct met elkaar in contact. Wij lopen altijd wat onwennig over zo'n beurs. Aan de ene kant is het leuk om dicht bij elkaar tientallen verschillende stromingen en stijltjes te bekijken. Aan de andere kant durven wij nergens lang te blijven staan. De kraampjes worden bevolkt door hoopvolle kunstenaars die iets willen verkopen en minimaal willen netwerken met potentiële kopers. Gelukkig zijn de meeste kunstenaars geen opdringerige verkooptypes en worden we door niemand lastig gevallen.

Bij het kraampje van Ala Khonikava staan we ineens niet meer in het Klokgebouw maar midden in de natuur. Impressionistische schilderijen van ouderwetse graanakkers met de zogenaamde akkeronkruiden en Berkenbomen met verkleurende herfstbladeren. Maar ook graslandjes met Paardenbloemen en andere wilde bloemen. Van dichtbij zijn de schilderijen opgebouwd met rare vegen en klodderpatronen verf. Van enkele meters afstand herken ik het vroege zonlicht en is de nattigheid van de ochtenddauw te voelen. Dat is impressionisme. Geen exacte “foto” maar de ervaring overbrengen.

Ala Khonikava is zelf ook bij het kraampje en knoopt een praatje met ons aan. Ik zeg dat ze de sfeer zo goed getroffen heeft. Ook dat ene schilderij met die gele voorjaarstakken. Voorjaar? Ze legt me uit dat het Berkentakken in de herfst zijn. De blaadjes zijn geel verkleurd. Oh. Dat klopt natuurlijk. Toch moet ik eerder aan de lente dan de herfst denken. Misschien omdat het zo'n mooi weer is buiten het Klokgebouw.

 

 

vorige maand    volgende maand

38-16966-29_1
veldbloemen door Ala Khonikava
Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders