vorige maand    volgende maand

 

Prints en Posters

Zondag 8 februari 2015: Ik heb net zitten bladeren door het aanbod vintage posters op http://www.allposters.nl/. Er zitten mooie posters tussen en sommige ontwerpen zijn schitterend. Het zijn geen originele posters maar herdrukken. De website noemt het kunstdrukken en ze worden op bestelling gemaakt met gicleeprinters of offsetpersen. Daar is niets mis mee. Het is een keurig hedendaags productieproces voor mooie plaatjes. Maar ik hoef er geen.

 Ik heb geen probleem met een gicleeprint van een hedendaags ontwerp. Maar een moderne print van een afbeelding die honderd jaar geleden gemaakt en in de echte wereld van toen gebruikt is werkt  bij mij niet. Dan moet het ook het originele drukwerk zijn. Ik heb daar geen reden voor. Maar reclameposter uit de jaren ’30 is iets anders dan een plaatje van een reclameposter uit de jaren ’30. Veel mensen denken daar heel anders over. Ik kan mij niet voorstellen dat websites zoals allposter.nl weinig verkopen.

Ik heb wel eens twee replica’s van japanse houtblokprenten gekocht. Bij veilinghuis van der Sommen heb ik er een paar jaar geleden zo’n 50 euro per stuk voor betaald. De originele prenten stammen uit begin 19e eeuw. De twee replica’s zijn (volgens een specialist die ik gevraagd had) gemaakt in de jaren ’30 van de 20e eeuw. Op zich al bijna antiek dus. Maar belangrijker is dat de gebruikte houtblokdruk dezelfde techniek is die bij de originelen van zo’n honderd jaar dáárvoor gebruikt is. Daar komt veel handwerk en vakmanschap kijken. Bij een gicleeprint zijn een druk op de knop en een goed onderhoudscontract met de printerleverancier voldoende.

Een paar jaar terug vond ik dat reden genoeg om de replica’s te kopen. Vandaag zou ik het niet meer doen. Ook al zijn ze gemaakt met de oude techniek. Ik heb inmiddels moderne ontwerpen gezien die met houtblokken gedrukt zijn. Ik zou daar nu veel eerder geld aan uitgeven dan aan een “echte” replica van Hiroshige of Hokusai. Maar ook daar heb ik geen reden voor en misschien denk ik over een paar jaar ook hier anders over.

Vlooienmarkt en carnaval

Zondag 15 februari 2015: Zou het echt waar zijn? Willeke weet het zeker. Ze heeft het in de loop der tijd van twee verschillende handelaren gehoord. Deze tijd van het jaar (eind van de winter) is er niks te halen op vlooienmarkten. Pas in het voorjaar weer, wanneer een hoop mensen de zolders en schuren op gaan ruimen. We zijn op de terugweg van een vlooienmarkt in sporthal Tivoli in Eindhoven en bespreken, rijdend in het vroege voorjaarszonnetje, de markten van vandaag.

Vanmorgen waren we in het beursgebouw waar tijdens carnaval op zondag een grote vlooienmarkt gehouden wordt. Die viel ons ook al tegen. Er stonden veel kramen die je op jaarmarkten ook ziet. Tasjes, riemen, telefoonhoesjes en “afgedankte” winkelhandel. Deze keer ook opvallend veel kleren. De kramen met hebbedingetjes konden ons vandaag niet boeien. We kopen wel een klein metalen boompje dat bedoeld is om kleine sieraden aan op te hangen. Voor een euro is het van ons. Wanneer we langs alle kramen zijn gelopen hebben we geen van beiden zin om nog een ronde te doen of nog iets opnieuw te bekijken.

Ligt het aan de markt of ligt het aan ons? Of toch aan de carnaval misschien? Er komt bezoek dus we gaan thuis eerst koffie drinken. Later proberen we het nog eens bij Tivoli. Voor we bij de sporthal naar binnen gingen spreekt een man die naar buiten komt ons aan. De entree kunnen we wel in onze zak houden want er ligt alleen maar rotzooi. We gaan natuurlijk wel naar binnen. Er ligt inderdaad weinig handel. De markt maakt een vreemde (voor een vlooienmarkt dan) opgeruimde indruk. En ook hier hebben we vandaag geen klik met iets. Na 1 ronde hebben we het ook hier wel gezien en gaan naar huis. Volgende keer beter.

Kunst voor boven de bank

Woensdag 25 februari 2015: Waarom zou je kunst willen kopen? Wat zegt kunst je? Wat heb je er voor over? Ik tik goedkoop schilderij kopen in en kies uit de bovenste (betaalde) zoekresultaten. De website geeft volgens mij meteen het antwoord dat de meeste kunstliefhebbers zoeken. Op de site bieden een zestal kunstenaars hun werk aan. De meeste schilderijen die ik zie kosten twee tot driehonderd euro. Ze worden gratis verzonden en je krijgt een niet-goed-geld-terug garantie. Voor een schappelijk prijsje heb je een leuk werkje aan de muur. Op de site staan fotovoorbeelden die de schilderijen laten zien in een echt interieur. Net als bij de Ikea; prettig winkelen en geen moeilijk gedoe. Leuk om te zien hoe (een deel) van de kunsthandel zich ontwikkelt en aanpast aan de tijd. Ik kan niks vinden dat mij boeit maar daar zullen genoeg mensen anders over denken. De aangeboden schilderijen zijn gemaakt om te verkopen en ook echt thuis op te hangen. Dat is in ieder geval aan de vrolijke kleuren te merken.

Het aanbod op is gericht op een grote markt. En voor een grote markt werken doen er meer. Dat is te merken aan het aantal zoekresultaten. Allerlei sites bieden kunst aan die goedkoop is. Dat goedkoop varieert dan van enkele tientjes tot een paar honderd euro. Op kunstvoorjou zijn de zes schilders zichtbaar met foto en biografie. Ik denk dat ze de website zelf hebben opgezet. Groot gelijk natuurlijk.

Op de site www.lightinthebox.com , een online warenhuis dat ook kunst-voor-boven-de-bank verkoopt, zijn geen kunstenaars zichtbaar en liggen de prijzen nog veel lager. Deze schilders hebben de site niet opgezet. Ik denk dat lightinthebox besteld bij toeleveranciers die met veel verschillende schilders zonder vaste contracten of iets dergelijks werken. Dat zorgt op de website voor een grote variatie en lage prijzen. Een verdienmodel dat door veel sites lijkt te worden gebruikt.

Dat merkt kunstvoorjou blijkbaar ook. Zo staat op de site: “Bovendien is alles eigen werk van de kunstenaars en dus geen Chinese kopie van andermans werk zoals je vaak in deze prijsklasse ziet. Kunstvoorjou.nl onderscheidt zich door het zeer gevarieerde aanbod schilderijen, de hoge kwaliteit van het canvas, de UV-bestendige acrylverf en prettige persoonlijke service. U kunt uw schilderij zelfs eerst bij ons komen bekijken voordat u het koopt. En ook dan heeft u nog steeds twee weken retourrecht. U loopt dus geen enkel risico!”

. schilderij: www.kunstvoorjou.nlGrappig hoe kunstenaars die zich bezig houden met interieurinrichting ook marktprietpraat gaan gebruiken om zich af te zetten tegen de concurrentie. Ik denk dat iedereen zelf kan uitmaken wat hij/zij mooi vindt en of het de prijs waard is. De mogelijkheden om kunst te bekijken en uit te zoeken zijn de laatste jaren enorm toegenomen. Maak daar gebruik van zou ik zeggen. Wij hebben ook veel spullen van de Ikea thuis. Maar de allerleukste accessoires hebben we gevonden op (rommel)markten, veilingen en winkeltjes. Vaak goedkoop maar soms ook tegen een prijs die even pijn deed. Mooie dingen hebben geen vaste prijs.

foto bij dit artikel: axeldeviaje

 

vorige maand    volgende maand

 

 

 

 

 

 

Hokusai Big wave of Kanagawa
 Yosho Okada: surfer girl
interieurfoto door axeldeviaje
schilderij: www.lightinthebox.comschilderij: www.lightinthebox.com
Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders