vorige maand     volgende maand

Kunst als belegging

Donderdag 1 juni 2017: Is met kunst veel geld te verdienen? Soms lijkt het er wel op. Dan staan de media weer op hun kop omdat een kunstwerk voor een enorm bedrag is verkocht. Op zo'n bericht volgen de voorspelbare reacties vol onbegrip over het geldbedrag, de kwaliteit van het kunstwerk en kunst in het algemeen. Wijzer worden we er niet van. In het jaarrapport 2016 van Artprice en Artron Art Group staan de resultaten van de wereldwijde kunstveilingen. Op een pagina staat een grafiek met daarin de prijsontwikkeling in de wereldkunsthandel. De grafiek begint in 1998. Het prijsniveau van toen is op 100 gesteld. In de jaren daarna stijgt de prijs van kunst hard tot het jaar 2008. Er is dan een prijsniveau van 225 gehaald ten opzichte van 1998.

Vanaf 2008 (begin financiële crisis) keldert het prijsniveau naar beneden naar 150 in 2010. In de jaren daarna schiet het prijsniveau in de internationale kunsthandel weer omhoog naar 250 (10 punten hoger dan 2008!) om in de jaren daarna heen en weer te slingeren tussen de 200 en 225 punten. Sinds 2015 zwalkt het prijsniveau tussen de 150 en 175 punten ten opzichte van de 100 punten 20 jaar geleden (1998). Door alle pieken en dalen zijn er genoeg mensen en instellingen die enorme bedragen hebben verdiend en verloren. Toch bewijst de praktijk volgens artprice en artron dat de internationale veilinghandel in kunst een economische factor van betekenis is geworden met een wereldwijde omzet van 12,5 miljard dollar (2016).

Toch gaan de meeste geveilde kunstwerken niet voor miljoenenbedragen over de toonbank. Volgens het jaarrapport werd in 2016 3% van alle geveilde kunstwerken verkocht voor een prijs boven de ton. Daar zitten dan ook een paar stukken van vele tientallen miljoenen bij die in de media komen. 50% van alle geveilde werken ging voor minder dan 1.000 dollar over de toonbank. 96% werd geveild voor een prijs onder de halve ton.

Kunsthandel heeft glamour maar is toch vooral handel, beleggen en marktanalyse. In het jaarrapport staat een rekenvoorbeeld van het rendement op kunst. Hiervoor zijn 3.900 objecten uitgezocht die meerdere malen zijn geveild. Daaruit blijkt dat kunstwerken die 11 jaar geleden zijn gekocht nu gemiddeld 88% meer waard zijn. Een rendement van 5,9% per jaar. Maar 45% van die 3.900 kunstwerken is in waarde gedaald! Een gemiddelde stijging van 88% betekent dat die werken (55%) die wél in waarde stegen veel meer dan 5,9% per jaar opleverden. Wie in kunst wil beleggen doet er verstandig aan een gevarieerde collectie aan te leggen.

lora zombie threadless

Lora Zombie

Donderdag 8 juni 2017: Tikje gemene humor. Dat is het wat me aantrekt denk ik. Ik surf weer over de website van Deviant Art en blijf op een of andere manier hangen op een werk van Lora Zombie. Een Ronald McDonald die zich niet erg lekker voelt na een van zijn eigen consumpties. Een aan lager wal geraakt reclamesymbool en een schattig meisje dat nog wat zout in de wonde strooit. Hier wil ik meer van zien. Roodkapje, gewapend met een machinegeweer. Even verderop lees ik dat Lora Zombie een co-expositie heeft gedaan met Sandra Chevriers, liefhebber van superheldenstrips. Alweer een pluspunt. Op de website LoraZombie.com is enorm veel werk van haar te zien. Lora Zombie houdt van doorwerken. Schilderijen, prints maar ook graffiti en het ziet er allemaal leuk uit. Tussen alle leukigheid zijn mooie werken te vinden met cynische, anarchistische humor. Grunge art heet dat op  haar eigen website.

Juni veiling bij Korst van der Hoeff

Donderdag 22 juni 2017: Komend weekend zijn er weer kijkdagen bij veilinghuis Korst van der Hoeff in Den Bosch. In de week daarna worden honderden voorwerpen in etappes geveild. Maandag tot en met vrijdag zijn er  veilingen. Op sommige dagen zelfs twee, een middag- en een avondveiling. Ik heb naar de schilderijen gekeken en er een paar uitgezocht die mij opvielen.

SANCH PANZA door Hans van de Ven

Hans van de Ven, gesign. l.o., Sancho Panca, board 70 x 95

Prijs: € 200-300

Het schilderij van Hans van de Ven, Sancho Panza, hangt al langer in het veilinghuis. Ik heb het op vorige kijkdagen bekeken. De eerste keer  was ik toevallig net Don Quichot van Miguel de Cervantes aan het lezen. Hans van de Ven heeft het boek ook gelezen. Ik herkende de scène op het schilderij meteen: Sancho Panza op zijn ezeltje en op de achtergrond Don Quichot. Ergens op een Spaanse hoogvlakte naast zijn scharminkelige paard, ligt de zelfverklaarde held stof te bijten. Voor de zoveelste keer verslagen en vernederd omdat hij zijn psychotische fantasieën loslaat op onschuldige voorbijgangers die in gevaarlijke schurken veranderen. Snode lieden die met onovertroffen ridderlijkheid onderworpen dienen te worden. Het resultaat van Don Quichot's nobele streven is meestal zoals dit schilderij laat zien. Maar hier is Sancho Panza de belangrijkste figuur. Sancho Panza is geen slimmerik. Hij wordt ongevraagd door Don Quichot tot schildknaap verheven en met beloftes van roem, goud en hoge functies meegelokt. Onderweg komt de trouw van schildknaap Sancho Panza meerdere malen onder druk te staan. Ook nu, na een blijkbaar hardhandig verlopen (en niet helpende) reality-check voor Don Quichot, lijkt Sancho Panza te twijfelen aan de glorieuze toekomst die hem wacht aan de zijde van zijn ridder.

Bonkige personen, mooi en lelijk tegelijk. In zwart-wit. De Verleiders heet het kunstwerk. Ik vind de heren niet aantrekkelijk maar de te verleiden dame kan daar anders over denken. Er is een speciale website met werk van Fon Klement. Hij heeft niet alleen zwart-wit houtblokdrukken gemaakt maar ook in kleur gewerkt. Daarnaast heeft hij veel schilderijen gemaakt. Terecht dat een site speciaal aan zijn werk is besteed. Eerlijk gezegd vind ik zijn houtblokken het mooist. Ze steken scherp af tegen zijn kleurige aquarellen van bloemen. Hele verhalen in één plaatje. Rauw en toch in control. Maar ik zou zeggen: check de site en oordeel zelf. Ik heb het werk dat bij Korst van der Hoeff wordt geveild niet terug gevonden op de site. Misschien heb ik er overheen gekeken maar de site is niet compleet. Bezitters van een Fon Klement worden opgeroepen een foto van het werk op te sturen zodat het in de eregalerij kan worden opgenomen.

Gérard Grasssère is een van die vele kunstenaars waar ik nog nooit van heb gehoord en die schitterende dingen maken. De schilderijen die bij Korst van der Hoef geveild worden zijn goed gemaakt en vreemd. Een combinatie waar ik wel van hou. Ze hebben iets van Picasso maar  toch met een eigen stijl. Als we naar de kijkdagen  gaan wil ik ze beslist van dichtbij bekijken. Het duurt even voor ik begrijp waar het taxatieverschil tussen de twee voorbeelden vandaan komt. Dan zie ik dat het goedkoopste werk een scheur heeft. Dat scheelt dus ruim de helft van de waarde. Op Gerard-grassere.nl is meer over hem te leren.

Kleurig met de vreemde sfeer van een goede underground strip. Ook Wim Heesakkers heeft een eigen website waar veel surrealistisch moois te vinden is. Vergelijkbare (vind ik) schilderijen zijn bij de kunstenaar zelf te koop voor prijzen rond de 2.000 euro, niet ingelijst.

Een stilleven met veel kinderspeelgoed, dat zie je niet vaak. Vrolijke sfeer. Op de foto ziet het er goed uit maar dat kun je alleen in het echt goed beoordelen.

 

 

 

 

 

 

 

vorige maand    volgende maand

artinvest
lovin it by lora zombie
De Verleiders - Fon Klement
Compositie - Wim Heesakkers

Fon Klement (Amsterdam 1930-2000 Amsterdam), gesign. r.o. en 59, de verleiders 1959, blokdruk 5/24, 55 x 35 Prijs: € 100-150

Wim Heesakkers, met monogram l.o., compositie met figuren, doek 100 x 70 Prijs: € 400-600

Pierrot - Gérard Grassère
De schilder aan het werk - Gérard Grassère

Gérard Grassère (Heerlen 1915-1993 's-Hertogenbosch), gesign. r.b., pierrot, doek 70 x 50

Prijs: € 250-350

Gérard Grassère (Heerlen 1915-1993 's-Hertogenbosch), gesign. l.o., de schilder aan het werk, doek 50 x 40 -scheur-

Prijs: € 100-150

Kinderspeelgoed - Wim Heemels

Wim Heemels (geb. Roermond 1943), gesign. r.o., kinderspeelgoed, board 57 x 67

Prijs: € 150-200

Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders