vorige maand     volgende maand

De wereldkunsthandel

Maandag, 23 mei 2016: Artprice en AMMA, twee bedrijven die onderzoek doen naar de internationale kunsthandel hebben hun jaarlijkse rapport uitgebracht. De kunsthandel blijkt een economische sector die het beter doet dan de wereldeconomie als geheel. De onderzoekers hebben geteld hoeveel kunst er is verkocht bij praktisch alle veilinghuizen in de wereld. In 2015 is volgens hen ruim 16 miljard dollar betaald om kunst aan te kopen.

Dat is ongeveer 10% minder dan in 2014. Dat kwam vooral omdat er bij veilingen in China minder werd gekocht. De wereldkunsthandel buiten China bedroeg in 2015 evenveel als in 2014, namelijk 11,2 miljard dollar. Artprice en AMMA denken dat die inzinking in China komt doordat het economisch stukken minder gaat dan in de jaren daarvoor. Er komt gewoon minder geld vrij om aan (dure) kunst te besteden.

De onderzoekers relativeren de Chinese kunstdip door er op te wijzen dat de Chinese veilinghuizen in 2015 10% minder omzet hebben gehaald, maar dat in de 8 jaar daarvoor de veilingresultaten in de Chinese kunsthandel met 305% is gestegen. Hoe dan ook China is na 5 jaar niet meer de grootste kunstmarkt van de wereld. De Verenigde Staten hebben die titel weer terugveroverd. De veilinghuizen in de VS hebben in 2015 ruim 38% van de wereldomzet gemaakt. De Chinese ruim 30% en Engeland is derde met ruim 10%.

Kunst a la Duchamp

Maandag 30 mei 2016: Ik heb er vaker over gelezen maar dit is de eerste keer dat ik er een plaatje van zie. De pisbak van Duchamp. Of het kunstwerk  Fountain, van R. Mutt. Het is maar hoe je het bekijkt. In 1917 organiseerde de Society of Independent Artists zijn eerste tentoonstelling in New York. Marcel Duchamp zond stiekem de pisbak in als kunstwerk genaamd Fountain (onder de verzonnen naam R. Mutt). Heftige discussies binnen het bestuur, waarin Duchamp zelf ook zat, over de vraag of dit kunst was of niet.  Het werk werd niet getoond op de tentoonstelling en Duchamp trad uit protest af als bestuurslid.

Ik heb het gedoe met de pisbak altijd als een goede grap gezien. Maar binnen de kunstwereld, ook door Duchamp zelf, werd en wordt het als een heel serieuze zaak opgevat. In 2004 riepen 500 kunstexperts de pispot van Duchamp uit tot meest invloedrijke kunstwerk aller tijden. Ik weet niet wat kunst is en wat niet. Ik weet wel dat kunst uit twee delen bestaat. Dat wat de  maker wil vertellen en dat wat de toeschouwer wil horen. Ik hou niet van kunst met een gebruiksaanwijzing. Duchamp heeft een deel van de kunstwereld be├»nvloed. Niet mijn deel, maar dat is niet belangrijk. Massa's kunstliefhebbers smullen juist van kunst a la  Duchamp en genieten er van om het verhaal achter iets onbegrijpelijks te ontdekken. Groot gelijk hebben ze. Ik geniet wel van wat anders.

De oorspronkelijke Fountain is trouwens waarschijnlijk bij het vuilnis gegooid en zo verdwenen. Geen probleem, Duchamp heeft in de loop der jaren maar liefst 17 replica's laten maken en in de markt gezet. Sommigen hebben meer dan een miljoen dollar opgebracht en er staan nu exemplaren in verschillende grote kunstmusea.

 

 

vorige maand     volgende maand

kunsthandel
Duchamp_Fountain original
bbc bericht invloedrijkste kunstwerk aller tijden
Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders