vorige maand     volgende maand

The mellow pad 1945-1951 Stuart Davis

Stuart Davis in het de Young museum

Donderdag 11 mei 2017: Nog tot 6 augustus is een overzichtsexpositie van de Amerikaanse kunstenaar Stuart Davis te bezoeken in het de Young museum in San Francisco. Wij hebben nu geen tijd maar als we deze zomer in de buurt zijn gaan we zeker kijken. Ik had nog nooit van Stuart Davis gehoord. De online kunstkrant  Introspective Magazine had er een artikel over. The Jazzy Paintings of Stuart Davis are still swinging stond er boven het artikel. Muziek in een schilderij. Hoe laat je dat zien? Zoals hierboven dus. Ik weet niet waar het schilderij precies over gaat maar je ziet swingende, vrolijke muziek.

Stuart Davis hield van jazz en kon jazz schilderen. Maar dat is niet het enige wat hij uitbeeldde. Jazz is een van de kunstuitingen die hij in zijn schilderijen verwerkte. Hij leefde van 1894 tot 1964. Op Artnet is een overzicht van zijn schilderijen te zien van begin tot letterlijk het einde. Een halve eeuw schilderkunst. Stuart Davis lette goed op en experimenteerde er flink op los. Volgens Wikipedia kwam hij begin 20e eeuw in aanraking met het werk van van Gogh en Picasso. Dat hij werk van Picasso interessant vond is te zien aan bijvoorbeeld Red Still Life uit 1922. En Road on the Moors is gemaakt in 1919, krap drie decennia nadat Vincent van Gogh overleden was. Stuart Davis ziet werk van van Gogh en probeert uit wat hij met die stijl kan doen.  Maar hij blijft niet stilstaan. Hij kopieert niet, hij probeert van alles. Ver vóór Andy Warhol gebruikte hij alledaagse reclame-voorwerpen voor zijn kunst. Kijk maar naar Cigarette Papers uit 1921! Het overzicht op Artnet maakt duidelijk dat hij continue uitprobeert en zich verder ontwikkelt. Zoals alle echt goede kunstenaars.

Road on the Moors 1919Road on the Moors 1919 Stuart Davis

Stuart Davis is al weer een halve eeuw dood. Maar in 2017 is een expositie van zijn werk nog net zo actueel als 1917. Voor 30 dollar koop je een duo-toegangskaartje en kun je naast de werken van Stuart Davis naar de expositie  . Met jaren '60 kunst en reclamewerk.

Anna Tessenow bij Galerie F

Donderdag 18 mei 2017: Ik scroll door het nieuwe aanbod van Galerie F. Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid prints die deze kunsthandel omzet. Mijn oog valt op een kleurig werk. Strakke lijnen en eigenwijze snoepjeskleuren. Er staat een cool modernistisch bouwwerk op. Niet waarschijnlijk dat het ooit gebouwd gaat worden maar ik zou er in willen wonen. Het kunstwerk is gemaakt door Anna Tessenow. Ik snap eerst niet waarom het Wendeltreppe heet. Dan pas zie ik de lichtblauwe wenteltrap aan de linkerkant. Wat moet dat kosten? 150 euro. Direct kopen prijs. Je kan ook proberen de print goedkoper te krijgen door een bod uit te brengen. Het is dan afwachten of je voor dat bedrag beet hebt. Ik kijk of 150 euro duur is voor een print van Anna.

Op Artprice zie ik zeventien prints van haar die de afgelopen jaren geveild zijn. Op bijna allemaal is de typische cleane architectenstijl terug te vinden. Maar op deze prints is dat niet het onderwerp maar de achtergrond! Op de voorgrond staan bekende personen. Ik herken de filmacteurs  Bruce Willis en George Clooney. De anderen zeggen mij niets. Ik ben niet zo van de bekende mensen.

De prints zijn gemaakt rond 2008 en geveild in verschillende veilinghuizen tussen 2011 en 2016. De taxaties van de veilinghuizen zakken. Van 2011 tot eind 2014 schatten Auktionshaus Fine Art en Auctionata de werken op 800 tot 1.000 euro. Daarna worden ze aanprezen voor 560 tot 700 en vorig jaar schatte Auktionshaus Fine Art de prints op 300 tot 450 euro. De enige bekende hamerprijzen waren twee keer 300 euro bij Auktionshaus Stahl in 2014. (bij een derde stuk stond  4.500 euro als hamerprijs, maar dat is volgens mij een typefout, tenzij het hier om een schilderij gaat). De meeste werken bleven onverkocht of de hamerprijs werd niet doorgegeven.

Anna Tessenow maakt van dezelfde onderwerpen ook schilderijen. Daarvan staan er 15 in de Artprice database. Ook hiervan zijn de meesten onverkocht of is de hamerprijs niet doorgegeven. De schilderijen die wel zijn verkocht leveren een dikke tweeduizend tot ruim 5.000 euro op. Heel wat meer natuurlijk dan de prints. Ik heb weinig informatie over Anna Tessenow kunnen vinden. Het is mij niet duidelijk waarom ze die bekende personen combineert met haar onaardse architectuur. Die koppen zijn meer dan bekend en voegen voor mij niets nieuws toe aan de wereld. Ze hebben een stijfheid die ik mooi vind in de architectuur maar niet bij mensen. Maar de kopers van de werken zullen daar anders over denken. Ik zie liever een door Anna Tessenow verzonnen huis dan de zoveelste afbeelding van een filmacteur.

Wereldhandel in kunst 2016

Donderdag 25 mei 2017: Het jaaroverzicht 2016 van Artprice en Arton is uit. Artprice en Artron zijn big data bedrijven, gespecialiseerd in de wereldwijde kunsthandel. Er worden veel rapporten over de kunsthandel uitgebracht en elk jaar komen er wel een paar berichten in de media dat een kunstwerk een recordbedrag heeft opgebracht. Maar Artprice en Artron baseren hun informatie alleen op harde veilingresultaten. Dat geeft interessante inzichten die niet uit de gewone media zijn te halen. De wereldwijde veilingmarkt van kunstwerken bedroeg in 2016 bijna 12,5 miljard dollar. Een daling van 23% ten opzichte van 2015. Toch is volgens het rapport de totale omvang van die kunstmarkt van 2000 tot nu  gegroeid met bijna 300%.

Dat er steeds meer geld in kunst belegd wordt komt voor een deel door de vele nieuwe rijken in bijvoorbeeld China. Niet voor niks staat China, na een forse inzinking in 2015, opnieuw nummer 1 als grootste kunstmarkt ter wereld. Er werden in China vorig jaar 91.400 kunstwerken geveild voor een totaal van 5,79 miljard dollar.  Daarmee neemt China 38% van de wereldwijde omzet van de kunstveilingen voor zijn rekening. De leider van 2015, de Verenigde Staten, haalden in 2016 ruim 1 miljard dollar minder omzet dan China. Daarmee hadden ze 28% van de wereldomzet in handen. Dat heeft er ook mee te maken dat in de VS in 2015 een klein aantal kunstwerken voor enorme prijzen zijn geveild. Dat gebeurt niet elk jaar en scheelt snel een paar honderd miljoen tot een miljard omzet. Het kan goed zijn dat volgend jaar of in 2019  de VS en China weer van plek verwisselen. Maar de ook op de kunstmarkt heeft China zich definitief gevestigd in de wereldtop.

 

 

 

vorige maand     volgende maand

swing landscape 1938 Stuart Davis
Red still life 1922 Stuart Davis
Cigarette Papers 1921 Stuart Clark
Fin (1962-1964) Stuart Davis laatste schilderij
Wendeltreppe 2015 - Anna Tessenow
Balkonhaus - Anna Tessenow
the phone - Anna Tessenow
MARKT door Pieter Aertsen (1550)
Website_Design_NetObjects_Fusion
EERSTE masterborder

StanSanders.nl    over kunst en anders over iets anders